Szkoła Specjalna Przysposabiająca Do Pracy rozpoczęła swoją działalność 1 września 2005 r. Weszła ona w skład SOSW. W pierwszym roku swojej działalności liczyła jeden oddział, w drugim trzy i tak jest do chwili obecnej.
Szkoła ta przygotowuje młodzież do pełnienia różnych ról społecznych oraz autonomicznego (na miarę ich możliwości rozwojowych) i aktywnego dorosłego życia. Jej uczniami mogą zostać absolwenci gimnazjum specjalnego mający orzeczenie o upośledzeniu umysłowym w stopniu umiarkowanym. Nauka trwa trzy lata, można wydłużać okres edukacji - nie dłużej jednak niż do ukończenia przez nich 24 roku życia. Edukacja uczniów polega na całościowej i jednoczesnej realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej szkoły, z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania.
Kształcenie jest dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów opracowanych w indywidualnych programach nauczania dla każdego ucznia i obejmuje:
kształcenie ogólne umożliwiające utrwalenie i poszerzenie zakresu posiadanej wiedzy i nabywanie nowych umiejętności,
przysposobienie do pracy rozumiane jest jako: kształtowanie właściwych postaw wobec pracy, przyswajanie podstawowej wiedzy o pracy i poznawanie typowych sytuacji związanych z pracą, uczenie wykonywania różnych prac, w tym porządkowych i pomocniczych, oraz opanowanie podstawowych umiejętności i czynności pracy, a także przygotowanie do podjęcia samodzielnej lub wspomaganej pracy na określonym stanowisku na wolnym lub chronionym rynku pracy.
W procesie kształcenia uczniów wyodrębnia się:
1) zajęcia edukacyjne:
- funkcjonowanie osobiste i społeczne,
- wychowanie fizyczne,
- przysposobienie do pracy,
- religię,
2) zajęcia rewalidacyjne,
3) zajęcia sportowe,
4) zajęcia kształtujące kreatywność, w szczególności muzyka, plastyka, zajęcia rozwijające zainteresowania, zajęcia kształtujące umiejętność spędzania wolnego czasu.
Podstawowym celem nauki w jest wyposażenie ucznia w takie umiejętności i wiadomości, aby:
mógł w najpełniejszy sposób porozumiewać się z otoczeniem,
zdobył maksymalną niezależność życiową zakresie zaspokajania własnych potrzeb,
był zaradny w życiu codziennym,
mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego.
Uczniowie nasi uczestniczą w wycieczkach, biwakach, turnusach rehabilitacyjnych oraz wymianie młodzieży polsko-niemieckiej organizowanej na terenie Polski i Niemiec. Po ukończeniu edukacji absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia szkoły przysposobienia do pracy i mogą szukać dla siebie miejsca na rynku pracy.